Aanzet in Schiedam

30-09-2019
Aanzet breidt haar activiteiten uit naar Schiedam! De peuterconsulenten van Aanzet gaan vanaf deze maand in Schiedam op huisbezoek bij peuters die een VVE indicatie van het CJG hebben gekregen. Ook coördineert Aanzet de VoorleesExpress in Schiedam. In de ouderkamer van OBS De Singel, locatie Buysballotsingel, organiseert de ouderkamerconsulent van Aanzet activiteiten, workshops en informatiebijeenkomsten voor ouders. Onze Boekfiets rijdt wekelijks naar de Bibliotheek Schiedam, locatie Singel om voorleesplezier te brengen bij kleuters en ouders van OBS De Singel. Vanaf dit jaar voert Aanzet het opvoedings- en onderwijsondersteuningsprogramma Samen Leren ook uit in Schiedam.

Samen met ouders en professionals creeren we kansen voor kinderen!

Peuterconsulenten

De peuterconsulenten van Aanzet gaan vanaf deze maand ook in Schiedam op huisbezoek bij peuters die een VVE indicatie van het CJG hebben gekregen. De peuterconsulenten van Aanzet informeren ouders over de educatieve voorzieningen in de wijk en stimuleren hen om hun kind aan te melden voor de peuteropvang. Peuters met een VVE indicatie mogen de peuteropvang op vier in plaats van twee dagdelen per week bezoeken om hun (taal)ontwikkeling te stimuleren. In de peuteropvang spelen peuters met andere kinderen en doen ontwikkelingsgerichte activiteiten en spelletjes. Zo leren ze spelenderwijs de Nederlandse taal. Dit vergroot hun kansen op een succesvolle schoolloopbaan.

Vanuit Aanzet zijn er ook Bulgaarse ‘Lela’s’ en Antilliaanse ‘Tanchi’s’ (‘tantes’) actief in de wijk om Bulgaarse en Antilliaanse ouders te informeren en stimuleren.

De VoorleesExpress

Aanzet coördineert de VoorleesExpress in Schiedam. Vrijwillige voorlezers komen twintig weken bij een gezin thuis om een uurtje voor te lezen. Ze vergroten het (voor)leesplezier en de woordenschat van kinderen en inspireren ouders om zelf ook vaker voor te lezen. Een bezoek aan de Bibliotheek Schiedam waar ouders hun kind gratis lid kunnen maken, hoort daar ook bij.

Aanzet in de ouderkamer

In de ouderkamer van OBS De Singel, locatie Buysballotsingel, organiseert de ouderkamerconsulent van Aanzet activiteiten, workshops en informatiebijeenkomsten voor ouders. Zo vergroten we de ouderbetrokkenheid en komen ouders in contact met elkaar en met de school. De Boekfiets rijdt wekelijks naar de Bibliotheek Schiedam, locatie Singel om voorleesplezier te brengen bij kleuters en ouders van OBS De Singel.

Aanzet werkt nauw samen met de gemeente en met organisaties in de stad zoals de Bibliotheek Schiedam, het Centrum voor Jeugd en Gezin, Home-start, Mamacafé, Speel-o-theek Ikkie en alle onderwijs- en opvangorganisaties om ouders te bereiken, te ondersteunen in de opvoeding en te betrekken bij de schoolloopbaan van hun kind. Zo vergroten we samen de kansen en mogelijkheden voor kinderen.