Aanzet in tijden van Corona

25-03-2020
Aanzet wil ook in deze bijzondere weken een verschil maken voor kinderen en ouders. Ouders kunnen onze medewerkers bellen en hun zorgen en/of vragen met ons delen. Van dit aanbod is al enorm veel gebruik gemaakt. Naast de telefonische contacten houden we contact en verbinden we ouders in What's App groepen.

Vragen en zorgen van ouders

Vanwege de maatregelen van de overheid om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn veel ouders en kinderen aan huis gekluisterd. Ook de ouders die wij vanuit Aanzet begeleiden. Zij worden geconfronteerd met een andere situatie dan ze gewend zijn. Deze grote verandering maakt hen angstig en onzeker. Ouders zien verontrustende berichten op televisie en sociale media en hebben veel vragen en zorgen die ze graag met ons willen delen. Niemand weet welke gevolgen het coronavirus precies gaat hebben en hoe lang het gaat duren. Sommige ouders zitten met de handen in het haar en weten niet hoe ze hun kinderen de komende weken bezig kunnen houden. De kinderen vragen extra aandacht en moeten hun energie kwijt. Dit alles kan voor spanningen zorgen, wat weer een invloed kan hebben op de draagkracht van ouders.

Wat doet Aanzet voor ouders en kinderen?

Een concreet voorbeeld is hoe wij de ouders van het Opstapje project in deze tijd begeleiden en ondersteunen. Er zijn in Vlaardingen 7 Opstapje groepen verspreid over vier wijken. Deze groepen kwamen wekelijks bij elkaar en ouders werden begeleid en gesteund door een consulent van Aanzet. De leeftijd van de kinderen is tussen 1-2 jaar.

Wegens het coronavirus zijn alle bijeenkomsten van Aanzet opgeschort. Ouders en kinderen vervelen zich en willen graag dat Aanzet hen blijft steunen en begeleiden. Ouders hebben zelf een aantal ideeën, maar willen niet elke dag hetzelfde doen. Binnen het subteam van Opstapje worden de vragen van ouders wekelijks besproken. Vervolgens wordt besloten welk advies, welke tips en ideeën met ouders gedeeld gaan worden.

Iedere week krijgen de ouders via What's App drie concrete activiteiten die zij met de kinderen kunnen doen. Het zijn lees-, doe- en beweegactiviteiten. We houden er rekening mee dat deze activiteiten haalbaar zijn en niets kosten. Onze ervaring tot nu toe is zeer positief. Ouders zijn enorm blij met onze tips en gaan deze daadwerkelijk uitvoeren. Zij delen in de appgroep foto's en video's van de activiteit of het spel dat ze gedaan hebben en dat inspireert andere ouders.

En verder?

Ook voor onze andere projecten of bijeenkomsten zijn medewerkers met elkaar bezig om ouders te voorzien van tips om het thuis gezellig te houden. Naast het schoolwerk, want dat krijgen ze van school, bekijken we vanuit Aanzet wat we ouders aan andere extra’s kunnen bieden.

Aanzet wil graag bijdragen aan een fijne thuisomgeving voor ouders én kinderen! We zijn trots op de ouders en we hebben respect voor de wijze waarop zij zo goed mogelijk proberen om hun kind in deze tijd op te vangen en te begeleiden.

Heb je vragen?

Je kunt ons kantoor telefonisch bereiken via 010 23 22 111 of per e-mail via info@stichtingaanzet.nl Onze medewerkers werken vanuit huis en zijn per e-mail, What’s app en telefonisch bereikbaar. Kijk op https://www.stichtingaanzet.nl/wij-zijn-aanzet

Lees ook de veelgestelde vragen en antwoorden.

Volg de Instagrampagina van Samen Leren voor dagelijkse tips voor leuke activiteiten.

Volg de website opgroeieninvlaardingen.nl voor dagelijkse nieuwsupdates, informatie en tips van de gemeente Vlaardingen en alle organisaties voor onderwijs, kinderopvang, ontwikkeling- en opvoedingsondersteuning, gezondheid en zorg voor kinderen in Vlaardingen.