Aanzet zet zich in voor vrijwilligers

22-05-2019
Op vrijdag 17 mei legden Stichting Aanzet en de Sesam Academie de laatste hand aan het nieuwe vrijwilligersbeleid van Aanzet. Aanzet heeft 28 vaste medewerkers en ruim 100 vrijwilligers ‘in dienst’. “We hadden behoefte om onze richtlijnen voor de inzet en beloning en de communicatie met onze vrijwilligers vast te leggen in beleid,” licht Marry Broek, directeur van Stichting Aanzet toe. “We hebben in ons vrijwilligersbeleid ook allerlei praktische zaken beschreven, o.a. over de Verklaring Omtrent Gedrag en verzekering voor vrijwilligers. Nico Hemelaar en Marjan Groen, adviseurs van de Sesam Academie hebben ons daar fantastisch bij geholpen!”

Match

Aanzet en de Sesam Academie kwamen met elkaar in contact tijdens de maatschappelijke beursvloer die in mei 2018 werd georganiseerd door de Maatschappelijke Kring Vlaardingen (MKV), de Industriële Kring Vlaardingen (IKV) en de servicepunten vrijwillige inzet van de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Doel van deze beursvloer was om bedrijven en maatschappelijke organisaties met elkaar te matchen en samen te laten werken via uitruil van mensen en middelen. Het Fonds Schiedam Vlaardingen heeft de inzet van de Sesam Academie voor Stichting Aanzet mede mogelijk gemaakt. In ruil hebben wij de Sesam Academie het gebruik van onze vergaderzaal aangeboden.”

Vrijwilligers zetten zich in voor Aanzet bij diverse projecten die de (taal)ontwikkeling van kinderen stimuleren en hun onderwijskansen vergroten, zoals de VoorleesExpress in Vlaardingen en Schiedam, de Boekfiets en ondersteuning bij de Nederlandse taallessen. “We betrekken onze vrijwilligers bij onze organisatie en organiseren regelmatig interessante workshops en bijeenkomsten waar zij elkaar kunnen ontmoeten. Zo onderhouden we een levendige community.”

Zet jij je in voor Aanzet?

Stichting Aanzet is op zoek naar mensen die een uurtje per week beschikbaar zijn en het leuk vinden om voor te lezen. “Voorlezen stimuleert de taalontwikkeling van kinderen enorm. Onze voorlezers inspireren ouders hoe zij zelf kunnen voorlezen en laten hen ook kennismaken met de schat aan kinderboeken in de bibliotheek.”

Ben je geïnteresseerd? Bekijk onze vacatures en meld je aan. En/of kom naar het Aanzet Vrijwilligerscafé op 12 juni van 18:00 tot 20:00 uur in het kantoor van Aanzet aan de Van Beethovensingel 126 in Vlaardingen en maak kennis met de projecten van Aanzet waarvoor jij je kunt inzetten.