Peuters, kleuters en hun ouders/verzorgers
Voorleesplezier

De Boekfiets

De Boekfiets rijdt sinds januari 2019 door Vlaardingen. De Boekfiets is een herkenbare bakfiets die is uitgerust met een complete inventaris van boeken, knuffels, spelletjes, tekenspullen en een geluidsinstallatie. Vrijwilligers rijden met de Boekfiets wekelijks uit naar scholen, peuterspeelzalen, kinderopvangcentra, wijkcentra, bibliotheken, speeltuinen en parken waar zij binnen en buiten voorlezen bij De Boekfiets. Naast vaste locaties waar De Boekfiets op reguliere basis langskomt, maakt hij op verzoek ook ritjes maken naar niet reguliere locaties of evenementen.

Voorleesplezier

De Boekfiets is ontwikkeld door Stichting Aanzet in Vlaardingen. "Met De Boekfiets gaan we naar scholen, peuteropvang, kinderopvang, wijkcentra en speeltuinen om voor te lezen aan jonge kinderen en hun ouders. We lezen een boek voor, zingen een liedje, doen beweegspelletjes en gaan tekenen met kinderen en ouders. We willen het (voor)leesplezier op een nieuwe en leuke manier overbrengen aan jonge kinderen en hun ouders. Als je ergens plezier in hebt ga je het vaker doen en word je er goed in! Wanneer de taalontwikkeling van kinderen vroeg wordt gestimuleerd, vergroot dit hun kansen en mogelijkheden op een succesvolle start in het onderwijs.

Aan het boeken van de Boekfiets zijn voor scholen en organisaties geen kosten verbonden. De Boekfiets is mede mogelijk is gemaakt door de gemeente Vlaardingen, het Fonds Schiedam Vlaardingen, het VSB fonds en het Oranjefonds. Lokale bedrijven en organisaties, gastlezers, sponsors en ambassadeurs kunnen ‘vriend’ worden van de Boekfiets. Zo zorgen we samen dat de Boekfiets blijft rijden zodat we het voorleesplezier aan kinderen en ouders kunnen overbrengen.”

Landelijke uitrol

Stichting Aanzet wil graag dat de Boekfiets in andere regio’s in Nederland gaat rijden. Organisaties die de Boekfiets ook in hun gemeente willen laten rijden, kunnen zich bij Stichting Aanzet melden. Organisaties kunnen voor dit initiatief een subsidie aanvragen bij Tel mee met Taal. Ga naar www.boekfiets.nl en doe mee!

Volg De Boekfiets