De Nationale Voorleesdagen zijn van start!

26-01-2022
Van woensdag 26 januari t/m zaterdag 5 februari 2022 vieren we de Nationale Voorleesdagen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen vragen we aandacht voor we het voorlezen aan jonge kinderen die zelf nog niet kunnen lezen.

Een goede taalontwikkeling vergroot de kansen van kinderen op een goede start op de basisschool. Tijdens het voorlezen leren peuters en kleuters nieuwe woorden, ze horen hoe zinnen worden opgebouwd en hun woordenschat groeit snel.
Met diverse projecten stimuleert Aanzet de taalontwikkeling van kinderen. We betrekken ouders en vertellen hoe zij hun kind thuis kunnen helpen met voorlezen, samen lezen, praten, zingen en taalspelletjes spelen.

Het prentenboek van het Jaar ‘Maar eerst ving ik een monster’ staat de komende dagen centraal. Naast dit boek zijn er negen andere prentenboeken die samen de Prentenboek Top 10 vormen. In de bibliotheek zijn volop leuke prentenboeken te vinden voor peuters en kleuters van alle leeftijden. Tijdens de Voorleesdagen organiseert de bibliotheek leuke activiteiten voor kinderen en ouders. Kinderen tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de bibliotheek. Kijk op www.debibliotheekdeplataan.nl en www.debibliotheekschiedam.nl

VoorleesExpress

De VoorleesExpress heeft een audiovertaling in wel zeven talen gemaakt van de boeken ‘Maar eerst ving ik een monster’ en 'Vos gaat een stukje rijden'. Anderstalige ouders en kinderen kunnen samen naar het boek luisteren en de betekenis van nieuwe woorden ontdekken.

Vanuit de VoorleesExpress gaan voorlezers twintig weken lang, een uurtje per week voorlezen bij een gezin thuis. Zo leren kinderen de taal en ontdekken ouders hoe ze kunnen voorlezen en taalspelletjes kunnen spelen. Een bezoek aan de bibliotheek hoort er ook bij. Wil je meedoen als voorleesvrijwilliger bij de VoorleesExpress? Je bent van harte welkom bij gezinnen in Schiedam en Vlaardingen. Meld je aan via deze website. We nemen snel contact met je op!

Boekfiets

Bij de Boekfiets lezen we in de komende weken het boek ‘Vos gaat een stukje rijden’ voor aan peuters en kleuters. Bij de Boekfiets ontdekken ouders hoe zij het voorlezen leuk en spannend kunnen maken. Met de Boekfiets bewegingsversjes en de Boekfiets liedjes leren kinderen in de peuteropvang, op de basisschool en thuis spelenderwijs nieuwe woorden.

Samen Digi-TAAL

Met Samen Digi-TAAL kijken en luisteren kinderen en ouders op de iPad samen naar een prentenboek. Met de digitale prentenboeken en taalspelletjes van Bereslim ontdekken kinderen of ze het verhaal goed hebben begrepen en leren ze iedere dag nieuwe woorden.

RSIN: 803881526