Nieuwsupdates maatregelen Corona

08-04-2020
LEES ONZE NIEUWSUPDATES - Vanwege de maatregelen van de overheid om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, werken we op een andere manier. De activiteiten van Aanzet op locaties gaan niet door. Onze medewerkers werken vanuit huis en houden contact met ouders vanuit diverse programma's.

Je kunt ons kantoor telefonisch bereiken via 010 23 22 111 of per e-mail via info@stichtingaanzet.nl  Onze medewerkers werken vanuit huis en zijn per e-mail, What’s app en telefonisch bereikbaar. Kijk op https://www.stichtingaanzet.nl/wij-zijn-aanzet

Lees de veelgestelde vragen door ouders en onze antwoorden.

Bekijk de video's van onze collega Mandy op de website Opgroeien in Vlaardingen waarin zij tips aan ouders geeft om deze bijzondere tijd thuis goed en gezellig door te komen.

Volg Samen Leren op Instagram voor leuke en leerzame tips en ideeën die je in de komende weken met je kinderen thuis kunt doen via https://www.instagram.com/samen_leren/

Volg de website en social media van Opgroeien in Vlaardingen voor informatie van andere organisaties in  Vlaardingen. Op deze website vind je vlogs van ouders, informatieve video’s van professionals en nieuws en tips voor ouders van kinderen in Vlaardingen: https://www.opgroeieninvlaardingen.nl

Op ons YouTubekanaal vind je video's van Het Peuterlab met een activiteit voor thuis. Samen spelen en woorden oefenen met je peuter
UPDATE 8 april - Aanzet online

Het Peuterlab thuis

Tijdens de Coronacrisis is er helaas geen Peuterlab in de IKC’s en peuteropvang. NIEUW! Iedere dinsdag en donderdag kunnen ouders op ons YouTube kanaal kijken naar een video van het Peuterlab. Zo kunnen zij thuis met hun peuter spelen en woorden oefenen. Bekijk de eerste video. "Toia bouwt met haar dochter een hut in de woonkamer. Dit kun jij thuis ook doen! Je hebt twee stoelen, een laken, knijpers en kussens nodig. Veel plezier!"

LiftjeLeven live

Vanaf deze week organiseren we voor ons actieprogramma LiftjeLeven online bijeenkomsten met ouders. We nodigen ouders uit om mee te doen met bijeenkomsten via Zoom. Zo blijven we in contact en kunnen ouders ervaringen en tips met elkaar delen. Ook in deze bijzondere Coronatijd blijven we samen werken aan kleine en grote doelen voor een gezonde en duurzame leefstijl.

UPDATE 1 april -
Gisteravond maakte premier Rutte bekend dat de maatregelen van de Rijksoverheid om verspreiding van het Coronavirus te beperken, in ieder geval worden verlengd tot en met 28 april. De scholen blijven gesloten tot en met de meivakantie. Dat betekent nogal wat! Voor de gezinnen thuis, de ouderen in verzorgingshuizen, ouders in cruciale beroepen en voor kinderen die hun klasgenoten en de leerkrachten en pedagogisch medewerkers die de kinderen nog langer moeten missen.

Zorgen om kwetsbare gezinnen

Er zijn ook zorgen voor kinderen uit kwetsbare gezinnen. Mensen leven in een onzekerheid en de spanningen thuis kunnen hoog oplopen. Scholen geven aan dat sommige kinderen en gezinnen minder goed bereikbaar zijn. Of dat kinderen geen schoolwerk kunnen maken, bijvoorbeeld omdat er thuis geen voorzieningen zijn of omdat begeleiding door ouders niet lukt. Deze kinderen hebben een grotere kans om een onderwijsachterstand op te lopen. Onze medewerkers onderhouden contact met de ouders die wij begeleiden, via telefoon en WhatsApp. We bieden een luisterend oor bij zorgen, we geven advies bij vragen, leggen eventueel contact met de leerkracht en organiseren desgevraagd hulp via andere organisaties in Vlaardingen. Bovenal proberen we ouders in hun kracht te zetten!

Aanzet online

Binnen Stichting Aanzet gaan we in de komende week bekijken hoe we ons aanbod voor ouders online kunnen opzetten. Er leven al ideeën, bijvoorbeeld voor Peuterlab filmpjes, Samen Leren en hulp aan ouders bij inschrijven voor de peuteropvang op afstand, Lift je Leven en opvoedingsondersteuning online en Instapje / Opstapje live. We overleggen met scholen wat we kunnen doen om de ouders en kinderen te ondersteunen en ook hoe we dit technisch het beste kunnen aanpakken. Dit is maatwerk, afhankelijk van de doelgroep en de locatie. Ouders die deelnemen aan onze programma’s ontvangen binnenkort meer informatie.

Natuurlijk samen

We werken in deze periode nauw samen met de gemeente, met scholen en met andere organisaties in Vlaardingen, Schiedam en Maassluis. Alleen samen kunnen we ouders en kinderen ondersteunen en helpen. Alleen samen krijgen we Corona onder controle!

UPDATE 26 maart - Het zijn bijzondere tijden! De medewerkers van Aanzet zijn 'achter de schermen' hard aan het werk. We houden contact met ouders, werken plannen en programma's uit en bereiden werkzaamheden voor. Samen maken we er  het beste van! Graag geven we een update van alles wat er gebeurt:

Ouderkamers
: veel consulenten hebben via WhatsApp contact met de ouders van de ouderkamer. Binnen deze appgroepen wordt informatie vanuit Aanzet gedeeld en ouders delen ook onderling tips. Ouders benaderen de ouderconsulenten ook met specifieke vragen.

Oudergroepen / Het Peuterlab: het team is druk bezig met de ontwikkeling van nieuwe thema's voor het Peuterlabs.

Samen Leren: de begeleiders van Samen Leren onderhouden wekelijks contact met de gezinnen die zij begeleiden. Zij bieden een luisterend oor en geven tips en adviezen. Ook via de Instagrampagina van Samen Leren worden regelmatig tips gedeeld. Onze stagiaires werken thuis onder andere aan nieuwe spelletjes en tools voor in de Samen Leren map voor ouders.

De Boekfiets: Roel is druk met het vullen van de webapp met voorleeskaarten, bewegingsversjes en cursusmateriaal, het uitwerken van een tijdlijn voor nieuwe uitvoerders en het updaten van de handleiding voor uitvoerders. Ook heeft hij geregeld contact met de vrijwilligers van de Boekfiets.

Liftjeleven: drie Liftjeleven groepen kunnen nu niet meer bij elkaar komen. De groepen hebben wel digitaal contact. Tips worden uitgewisseld en successen worden gedeeld.

Taallessen: de taallessen worden weliswaar niet gegeven, maar de docenten houden contact met de deelnemers van hun groepen. Via de schoolapps houden zij goed in de gaten welke mededelingen er voor de ouders zijn, en waar nodig werken de docenten verbindend. Via de groepsapps zijn de docenten vaak het nodige warme contact voor ouders en worden onderdelen van de taallessen alsnog aangeboden als dat wenselijk is.

VoorleesExpress: met alle vrijwilligers, voorlezers en coördinatoren is contact gelegd. We komen niet meer bij de gezinnen thuis, maar ook telefonisch en via FaceTime kan er veel. Zo worden er intakes gedaan, instructies gegeven, en natuurlijk houden we de contacten met de gezinnen en voorlezers warm. We geven tips en aanbevelingen. Achter de schermen wordt ook energie gestoken in het maken van taalspelletjes, het voorbereiden van de vrijwilligersbijeenkomst en het actualiseren van ons materiaal.

Begeleiding scholen en kinderopvang: geplande bijeenkomsten, trainingen en workshops kunnen tot juni niet doorgaan. Vanuit een aantal organisaties hebben we de vraag om hen digitaal te (blijven) ondersteunen.

Platform PiT!: de bijeenkomst van 11 mei wordt verplaatst naar, wat we nu hopen, 22 juni. We gaan door met het ontwikkelen van bijeenkomsten en we houden zoveel mogelijk actief contact met organisaties en onze leden, ook via social media.

Instapje / Opstapje: de consulenten onderhouden via de telefoon en Whatsapp wekelijks contacten met de ouders. Wij krijgen veel vragen van ouders  over wat ze met hun kind(eren) thuis kunnen doen, maar ook andere vragen die voornamelijk te maken hebben met het coronavirus.  De consulenten van Opstapje bekijken wekelijks samen met de coördinator welke advies, tips en ideeën wij aan ouders kunnen geven. Eedere week sturen wij drie concrete activiteiten die ouders met hun kind kunnen doen. Dat zijn lees-, doe- en beweegactiviteiten. Wij zorgen ervoor dat de tips praktisch zijn en geen geld kosten. Ouders zijn er blij mee. Er worden foto’s en filmpjes opgestuurd waarop te zien wat er in het gezin is gespeeld of gedaan. Daarmee inspireren ouders ook elkaar.

Peuterconsulent Vlaardingen en Schiedam: de peuterconsulenten krijgen wekelijks lijsten van kinderen die een VVE indicatie van het CJG hebben gekregen. de consulenten bellen alle ouders op en geven telefonisch informatie. Sommige ouders worden indien dit kan op afstand geholpen met de inschrijving. Met alle ouders is de afspraak gemaakt dat een huisbezoek, wanneer dit weer toegestaan is, zal volgen.  Verder hebben de consulenten regelmatig contacten met de kinderopvangorganisatie en het CJG.

Opvoedcursussen Maassluis en Schiedam: met de aangemelde ouders is contact opgenomen. Ze zijn op de hoogte gebracht dat we pas kunnen starten als de scholen weer open zijn. Tot die tijd kunnen ouders met opvoedvragen bij de consulenten van Aanzet terecht.

Tanchi en Lela Schiedam - Onze Tanchis en Lela’s hebben veel telefonisch contact met de ouders. Ook via WhatsApp wordt de informatie vanuit Aanzet gedeeld.

UPDATE 16 maart, 08:30 uur -
 Naar aanleiding van de verscherpte maatregelen van het kabinet, worden al onze activiteiten voor ouders en kinderen en voor professionals opgeschort, tenminste t/m 6 april.

Voor alle Aanzet medewerkers geldt: thuiswerken is het devies. Voor een aantal medewerkers hebben we werktijdverkorting bij het ministerie van SZW aangevraagd.

Kinderen gaan in de komende drie weken niet naar school. We brengen in kaart hoe we ouders - via e-mail en social media - ideeën kunnen geven om met hun kinderen op een leuke en educatieve manier bezig te zijn. We realiseren ons dat er ouders en kinderen zijn die zich zorgen maken over alles wat gaande is en wat ons de komende tijd nog te wachten staat. We zullen hen hierin zo goed mogelijk begeleiden.

Door de instructies van de overheid op te volgen kunnen we verdere verspreiding van het Coronavirus beperken. Wees voorzichtig en zorg goed voor elkaar!

UPDATE - 13 MAART, 11:30 UUR
- ALLE ACTIVITEITEN VAN AANZET VOOR OUDERS, KINDEREN EN PROFESSIONALS, BIJ GEZINNEN THUIS, IN SCHOLEN EN IKC'S, OP ANDERE LOCATIES EN IN HET KANTOOR VAN AANZET WORDEN OPGESCHORT, VOORLOPIG T/M 31 MAART 2020.

Op 12 maart heeft premier Rutte aanvullende landelijke maatregelen aangekondigd om verdere verspreiding van het Coronavirus te voorkomen. Het kabinet ziet (nog) geen reden voor een landelijke sluiting van scholen.

Aanzet organiseert activiteiten voor ouders en kinderen, bij gezinnen thuis en in scholen en IKC’s. Wij willen onze vrijwilligers, stagiaires, medewerkers én ouders en kinderen met wie wij in contact komen zoveel mogelijk beschermen tegen verdere verspreiding van het Coronavirus. Daarom heeft het MT van Aanzet het besluit genomen om alle bijeenkomsten en activiteiten voor kinderen, ouders en professionals op te schorten, tenminste tot 31 maart a.s.

T/m 31 maart worden onze activiteiten bij gezinnen thuis opgeschort. Het gaat om:
  • Huisbezoeken in het kader van Samen Leren
  • Huisbezoeken door vrijwilligers van de VoorleesExpress
  • Huisbezoeken door onze peuterconsulenten
  • Huiskamerbijeenkomsten bij gezinnen thuis
Ook onze groepsactiviteiten met jonge kinderen en/of ouders in scholen en IKC’s en in andere locaties worden opgeschort, voorlopig t/m 31 maart. Het gaat om:

• Het Peuterlab
  • Instapje / Opstapje
  • Boekfiets
  • Ouderkamerbijeenkomsten
  • Taallessen
  • Lift je Leven
Onze peuterconsulenten zijn voorlopig t/m 31 maart niet aanwezig in de consultatiebureau's van Centrum voor Jeugd en Gezin.

Ook trainingen en bijeenkomsten voor professionals op het kantoor van Stichting Aanzet worden geannuleerd, voorlopig t/m 31 maart 2020.

Wij doen een dringend beroep op onze medewerkers, om de maatregelen zoals geadviseerd door het RIVM om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, in te acht nemen:
> Was je handen regelmatig, minimaal 20 seconden
> Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
> Gebruik papieren zakdoekjes
> Geen handen schudden
> Blijf thuis als je verkoudheidsklachten en/of koorts krijgt

Als Aanzet willen we onze verantwoordelijkheid nemen om medewerkers én ouders en kinderen zoveel mogelijk te beschermen. Wij realiseren ons dat dit bijzondere maatregelen zijn, die grote consequenties hebben. We vragen hiervoor uw begrip.

Heeft u vragen over de inhoud van dit bericht? Neem contact met ons op.

We blijven uiteraard de berichtgeving over het Corona virus volgen. Als er aanleiding is om andere maatregelen te treffen, geven we nadere informatie.