VoorleesExpress in de bibliotheek

27-05-2021
Vanaf deze week zijn onze coordinatoren van de VoorleesExpress iedere woensdag tussen 11:00 en 15:00 uur aanwezig in de bibliotheek De Plataan, Waalstraat 100 in Vlaardingen.

De VoorleesExpress is een landelijk initiatief dat door 80 organisaties in meer dan 100 gemeentes in Nederland wordt uitgevoerd. Stichting Aanzet coördineert de VoorleesExpress in Schiedam en Vlaardingen.
“We zijn blij met deze mooie samenwerking met de bibliotheek. Het is prettig om persoonlijk contact te houden met onze voorlezers en voorleesgezinnen op de plek waar het draait om taal, lezen en voorleesplezier. We ontvangen de ouders en kinderen van onze voorleesgezinnen die naar de bieb komen om hun kind lid te maken of om een leuk boek uit te zoeken. En we helpen onze voorlezers bij het uitzoeken van leuke voorleesboeken in de bibliotheek. Zij kunnen ook taalspelletjes lenen uit onze spellenkast.”

In Vlaardingen worden op dit moment zo’n vijftig gezinnen bezocht door een voorlezer van de VoorleesExpress. We hebben nog eens vijftig gezinnen op de wachtlijst. Dus we zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Het kost je een uurtje per week en levert leuke en waardevolle contacten op. Je helpt een kind echt bij zijn taalontwikkeling en vergroot daarmee kansen in het onderwijs.

Onze vrijwillige voorlezers hebben verschillende redenen om mee te doen. Sommige voorlezers zetten hun kennis en ervaring na hun pensionering in voor de VoorleesExpress. Maar we krijgen ook steeds meer aanmeldingen van jonge mensen die ‘iets voor de maatschappij’ willen doen. En mensen die naast hun drukke baan of gezinsleven een uurtje per week tijd maken om voor te lezen bij een gezin. We horen mooie verhalen over waardevolle contacten. Het is dankbaar werk!”

Ben jij geïnteresseerd om je een uurtje per week in te zetten als voorlezer bij de VoorleesExpress? Kom dan op woensdag tussen 11:00 en 15:00 uur naar de bibliotheek. We informeren je graag! Of kijk op www.stichtingaanzet.nl/voorleesexpress

Je kunt je direct aanmelden via de website van de VoorleesExpress. We nemen snel contact met je op om kennis te maken en je te koppelen aan een van de gezinnen op onze wachtlijst.