Gelijke kansen: inclusieve werkwijzen in meertalige klassen
Maaike Hajer is lector Meertaligheid en Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht en aan de Universiteit Malmö. Zij vertelt over de wetenschappelijke en praktische opbrengsten van een ontwerpexperiment ‘Inclusive Science Education’ dat van 2018 tot 2021 is uitgevoerd op tien basisscholen in Zweden, Noorwegen en Nederland met een uiteenlopend inclusiebeleid.Maaike licht in haar presentatie met videobeelden vier didactische strategieën voor meertaligheid in het onderwijs toe:
- Mondelinge interactie rondom science experimenten;
- Geplande taalsteun bij praat-, lees- en schrijfactiviteiten;
- Taalsteun in de klasseninteractie ‘on the spot’;
- Inzet van meertalige hulpmiddelen.
Met deze wetenschappelijke kennis en inzichten creëren we inclusief onderwijs waarin ruimte is voor meertaligheid van kinderen en ouders. Zo werken we samen aan gelijke kansen voor alle kinderen!
Tijdens het webinar kun je jouw vragen stellen; deze worden door Maaike Hajer live beantwoord.