Ouders van kinderen van 4 tot 13 jaar
Oudercursus

Opvoeden & Zo

Opvoeden & Zo is een laagdrempelige cursus voor ouders van kinderen van 4 tot 12 jaar. Opvoeden van kinderen is niet altijd gemakkelijk. Ouders kunnen vragen hebben over het omgaan met hun kinderen in alledaagse situaties. In de cursus Opvoeden & Zo leren ouders omgaan met alledaagse opvoedingsvragen en beginnende opvoedingsproblemen.

De cursus Opvoeden & Zo is opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJi als ‘theoretisch goed onderbouwd’.

Oudercursus

De oudercursus bestaat uit zes groepsbijeenkomsten waarin ouders zes opvoedingsvaardigheden leren: positieve aandacht geven, prijzen, regels stellen, gedrag corrigeren, niet reageren, apart zetten en streng zijn of niet.

Aanzet verzorgt de cursus Opvoeden & Zo voor ouders in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Daarnaast traint Aanzet professionals van organisaties die de cursus willen opnemen in hun aanbod.

Training voor cursusleiders

Een gedegen basistraining van aankomend cursusleiders is belangrijk voor de effectiviteit van het programma. Stichting Aanzet, Preventief op Maat en de Van Veldhuizen Stichting ontwikkelden een nieuwe training voor professionals van organisaties die Opvoeden & Zo willen uitvoeren, bijvoorbeeld scholen, preventieve opvoedondersteuning, schoolmaatschappelijk werk, Jeugdgezondheidszorg en Centra voor Jeugd en Gezin.

De training is gebaseerd op de drie oudercursussen: Peuter in Zicht, Opvoeden & Zo en Omgaan met Pubers. Professionals leren vaardigheden om groepsgewijs opvoedondersteuning te kunnen aanbieden. De training is geaccrediteerd bij Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). In juni 2021 vindt de eerste pilot van de basistraining voor professionals plaats. Vanaf oktober gaan we werken met het vernieuwde draaiboek.

Wil je meer weten over de vernieuwde oudercursus Opvoeden & Zo en/of over de basistraining voor cursusleiders? Neem contact op met Nawal Al-Baz via n.albaz@stichtingaanzet.nl

Coördinator

Nawal Al-Baz