Petje af Naschool gaat van start

17-02-2022
Deze week start bij drie scholen in Vlaardingen de nieuwe proeftuin 'Petje af'. Leerlingen van groep 7 en 8 van Kindcentrum Prins Willem Alexander, IKC Het Visnet en IKC De Schakel kunnen in de komende vier weken deelnemen aan Petje af Naschool.

Aanzet en Petje af Waterweg gaan fuseren. Het programma op zondag van Petje af Waterweg in Maassluis, Schiedam en Vlaardingen blijft bestaan. Daarnaast ontwikkelt Aanzet met scholen en bedrijven in de regio een nieuw samenwerkingsconcept: de proeftuin Petje af.

Vanaf deze maand wordt het programma van Petje af door Aanzet ook als een naschoolse activiteit aangeboden op drie scholen in Vlaardingen. In samenwerking met de school ontwikkelen we een gezamenlijke visie en aanbod op beroepsoriëntatie en aansluiting op de arbeidsmarkt. We betrekken ouders bij het Petje af programma zodat zij hun kind kunnen begeleiden bij hun keuzes en in het voortgezet onderwijs.

Misschien wil jij wel... militair worden

Veteranen van het Veteraneninstituut geven een gastles op school over hun beroep in het leger en we gaan met de leerlingen naar het Mariniersmuseum in Rotterdam. De leerlingen onderzoeken wat de beroepsmogelijkheden bij Defensie zijn en wat je daarvoor moet kunnen en kennen. In de vierde les van het lesblok nodigen we de ouders van de leerlingen uit op school. De leerlingen presenteren wat ze in de afgelopen weken hebben geleerd. Na vier weken begint een nieuw blok met een nieuw thema, waarbij nieuwe kinderen of dezelfde kinderen kunnen deelnemen.

Beroepsverkenning en talentontwikkeling

In de proeftuin Petje af zetten we in op beroepsverkenning en talentontwikkeling. Als kinderen weten welke kansen en mogelijkheden zij hebben, groeit hun zelfvertrouwen, raken ze gemotiveerd en maken zij gerichte keuzes. Aanzet en Petje af Waterweg hebben zich aangesloten bij het thema Leven Lang Ontwikkelen (LLO) van de Riverboard om onderwijs en arbeidsmarkt dichter bij elkaar te brengen. Eén van de projecten waaraan zij willen meewerken is om voor kinderen vanaf groep 6 een loopbaanoriëntatieprogramma te ontwikkelen op basis van een individuele Routekaart. Dit programma biedt kinderen de mogelijkheid om - al dan niet in schoolverband - bij bedrijven in de regio kennis en ervaring op te doen, onder andere op het gebied van Techniek, Food, Zorg, Havens en de Vrijetijdseconomie zodat zij én hun ouders enthousiast worden voor de baanmogelijkheden in onze regio.

Enthousiaste kinderen van 10 tot 14 jaar die willen ontdekken welke beroepen er zijn, kunnen op zondag meedoen aan Petje af in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. Kijk voor meer informatie op www.petjeaf.nl/waterweg

RSIN: 803881526