Peuters en ouders
Ontdekken en experimenteren voor peuters en ouders

Peuterlab

Vanwege de coronamaatregelen zijn er op dit moment geen Peuterlabs in onze vaste locaties. Je kunt wel de video's van het Peuterlab thuis bekijken.

In een aantal scholen en IKC's organiseert Stichting Aanzet het Peuterlab. In het Peuterlab doen peuters samen met hun ouder, opa of oma allerlei leuke en leerzame experimenten en activiteiten!
Spelen, ontdekken en experimenteren
In het Peuterlab zijn peuters en ouders samen spelenderwijs bezig met onderzoekend en bewegend leren, voorbereidend rekenen en schrijven, het vergroten van de woordenschat, het stimuleren van fantasie en het nadenken over oplossingen.

Ouders en opa’s en oma’s zjn van harte uitgenodigd om de experimenten samen met hun (klein)kind te ontdekken, bijvoorbeeld:
  • Maak een kunstwerk op een sokkel
  • Bouw je eigen Mondriaan
  • Bouw een toren die hoger is dan jijzelf
  • Probeer olie en water te mengen
  • Laat ijs smelten
Het Peuterlab
Scholen en IKC’s kunnen Het Peuterlab aanbieden aan peuters en (groot)ouders vanuit de peuterspeelzaal of de ouderkamer. Met Het Peuterlab wordt de ouderbetrokkenheid gestimuleerd, maken ouders kennis met de peuteropvang, wordt gewerkt aan SLO doelen en werken peuters en ouders spelenderwijs aan hun Nederlandse taalontwikkeling. Een mooie voorbereiding op de basisschool! Lees de brochure voor professionals.

Peuterlab training
Stichting Aanzet traint pedagogisch medewerkers tot Peuterlab professor. Zij leren om met de Peuterlab starterskist, in hun eigen locaties nieuwe Peuterlabthema's te ontwikkelen en uit te voeren. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat en mogen zij zich Peuterlab professor noemen.

Doe mee!
Het Peuterlab bij IKC De Bavink, IKC Het Spectrum en IKC Jan Ligthart is toegankelijk voor alle peuters en ouders/verzorgers uit de wijk. Deelname is gratis en je hoeft niet vooraf aan te melden. Alle peuters zijn samen met hun (groot)ouders welkom om mee te doen!

Peuterlab liedjes

Zo verbind je een Bluetooth speaker met jouw telefoon:

1. Zet de speaker aan met de aan/uit knop. Er klinkt een geluid en er licht een lampje op.
  2. Druk op de speaker op de ‘Bluetooth knop’
  3. Ga op je telefoon naar ‘instellingen’ of ‘systeeminstellingen’.
  4. Binnen het ‘instellingen' menu op je telefoon druk je op ‘Bluetooth’ of ‘Bluetooth instellingen’.
  5. Zoek jouw speaker en selecteer deze. De speaker maakt na korte tijd een geluidje. Dat betekent dat jouw telefoon en de speaker verbonden zijn.
  6. Download het Peuterlab liedje op je telefoon.
  7. Speel het liedje af om het volume van je speaker te testen.

Klaar!

Coördinator

Eva Thier

Het Peuterlab thuis

Thuis spelen, ontdekken en experimenteren

Bekijk de video's van het Peuterlab thuis. Toia, Hannah en Siem doen allerlei leuke en leerzame spelletjes en activiteiten voor thuis. Doe je mee? Spelen, experimenteren, ontdekken en nieuwe woorden oefenen.

Abonneer je op het YouTubekanaal op bekijk de video's op Instagram van het Peuterlab.