Peuters en ouders
Ontdekken en experimenteren voor peuters en ouders

Peuterlab

In een aantal scholen en IKC's organiseert Stichting Aanzet het Peuterlab. In het Peuterlab doen peuters samen met hun ouder, opa of oma allerlei leuke en leerzame experimenten en activiteiten!

Lekker experimenteren
In het Peuterlab zijn peuters en ouders samen spelenderwijs bezig met onderzoekend en bewegend leren, voorbereidend rekenen en schrijven, het vergroten van de woordenschat, het stimuleren van fantasie en het nadenken over oplossingen.

Ouders en opa’s en oma’s worden uitgenodigd om de experimenten samen met hun (klein)kind te ontdekken, bijvoorbeeld:
  • Maak een kunstwerk op een sokkel
  • Bouw je eigen Mondriaan
  • Bouw een toren die hoger is dan jijzelf
  • Probeer olie en water te mengen
  • Laat ijs smelten
Het Peuterlab aanbieden
Scholen en IKC’s kunnen Het Peuterlab aanbieden aan peuters en (groot)ouders vanuit de peuterspeelzaal of de ouderkamer. Met Het Peuterlab wordt de ouderbetrokkenheid gestimuleerd, maken ouders kennis met de peuteropvang, wordt gewerkt aan SLO doelen en werken peuters en ouders spelenderwijs aan hun Nederlandse taalontwikkeling. Een mooie voorbereiding op de basisschool! Lees de brochure voor professionals

Peuterlab professor
Stichting Aanzet traint pedagogisch medewerkers tot Peuterlab professor. Zij leren om met de Peuterlab starterskist, in hun eigen locaties nieuwe Peuterlabthema's te ontwikkelen en uit te voeren. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat en mogen zij zich Peuterlab professor noemen.

Doe mee!
Het Peuterlab bij IKC De Bavink, IKC Het Spectrum, IKC VanKamen en IKC Jan Ligthart is toegankelijk voor alle peuters en ouders/verzorgers uit de wijk. Deelname is gratis en je hoeft niet vooraf aan te melden. Je bent welkom om mee te doen!

Coördinator

Eva Thier