Peuters, kleuters en ouders
Dé aanpak voor ouderbetrokkenheid en taalstimulering bij peuters en kleuters

Peuterlab en Kleuterlab

Met de proefjes en spelletjes in het Peuterlab en Kleuterlab leren kinderen spelenderwijs de betekenis van nieuwe woorden. De Peuterlab en Kleuterlab Professor coacht ouders en betrekt hen actief bij de taalontwikkeling van hun kind. De aanpak van het Peuterlab en Kleuterlab is gebaseerd op de uitgangspunten van Thuis in Taal van Dr. Martine van der Pluim.

Aanzet voert het Peuterlab en Kleuterlab wordt uitgevoerd in de peuteropvang en in groep 1 en 2 op de basisschool. De proefjes en spelletjes spelen in op de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen en lokken interactie uit tussen ouder en kind. Dit draagt bij aan de betrokkenheid van ouders bij de taalontwikkeling van hun kind.

In diverse locaties voor peuteropvang in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam organiseert Stichting Aanzet het Peuterlab en Kleuterlab. In het Peuterlab doen peuters samen met hun ouder, opa of oma allerlei leuke en leerzame experimenten en activiteiten!

Spelen, ontdekken en experimenteren
In het Peuterlab en Kleuterlab zijn peuters of kleuters en hun ouders samen spelenderwijs bezig met onderzoekend en bewegend leren, voorbereidend rekenen en schrijven, het vergroten van de woordenschat, het stimuleren van fantasie en het nadenken over oplossingen.

Ouders en opa’s en oma’s zjn van harte uitgenodigd om de experimenten samen met hun (klein)kind te ontdekken, bijvoorbeeld:
  • Maak een kunstwerk op een sokkel
  • Bouw je eigen Mondriaan
  • Bouw een toren die hoger is dan jijzelf
  • Probeer olie en water te mengen
  • Laat ijs smelten
Het Peuterlab en Kleuterlab
Scholen en IKC’s kunnen het Peuterlab en Kleuterlab aanbieden aan peuters en (groot)ouders vanuit de peuteropvang, de kleutergroepen en/of de ouderkamer. Met het Peuterlab en Kleuterlab wordt de ouderbetrokkenheid gestimuleerd, maken ouders kennis met de peuteropvang, wordt gewerkt aan SLO doelen en werken peuters en ouders spelenderwijs aan hun Nederlandse taalontwikkeling. Een mooie voorbereiding op de basisschool! Lees de brochure voor professionals.

Professor training
Stichting Aanzet voert het Peuterlab en Kleuterlab uit in de peuteropvang en op de basisschool. Daarnaast trainen we pedagogisch medewerkers en leerkrachten tot Professor zodat zij het Peuterlab en Kleuterlab zelf kunnen uitvoeren.

Peuterlab thuis
In de video's van het Peuterlab thuis geven Toia en haar dochter Hannah inspiratie hoe ouders en peuters of kleuters thuis samen leuke en leerzame ontdekactiviteiten kunnen doen.

Peuterlab liedjes

Zo verbind je een Bluetooth speaker met jouw telefoon:

1. Zet de speaker aan met de aan/uit knop. Er klinkt een geluid en er licht een lampje op.
  2. Druk op de speaker op de ‘Bluetooth knop’
  3. Ga op je telefoon naar ‘instellingen’ of ‘systeeminstellingen’.
  4. Binnen het ‘instellingen' menu op je telefoon druk je op ‘Bluetooth’ of ‘Bluetooth instellingen’.
  5. Zoek jouw speaker en selecteer deze. De speaker maakt na korte tijd een geluidje. Dat betekent dat jouw telefoon en de speaker verbonden zijn.
  6. Download het Peuterlab liedje op je telefoon.
  7. Speel het liedje af om het volume van je speaker te testen.

Het Peuterlab thuis

Thuis spelen, ontdekken en experimenteren

Bekijk de video's van het Peuterlab thuis. Toia, Hannah en Siem doen allerlei leuke en leerzame spelletjes en activiteiten voor thuis. Doe je mee? Spelen, experimenteren, ontdekken en nieuwe woorden oefenen.

Abonneer je op het YouTubekanaal op bekijk de video's op Instagram van het Peuterlab.