Samen Digi-TAAL van start!

23-09-2021
Ons programma Samen Digi-TAAL gaat deze week van start vanuit de ouderkamer bij tien basisscholen in Vlaardingen en Schiedam: IKC Het Visnet, IKC Prins Willem Alexander, IKC De Wereldwijzer, IKC De Ark, IKC Het Breinpaleis, IKC Erasmus, Avonturijn, Kaleidoscoop, Het Kleurrijk en Loep.
Bij Samen Digi-TAAL krijgen ouders van kleuters in groep 1 en 2 een iPad in bruikleen. Met de leerzame app Bereslim op de iPad kunnen kinderen thuis naar digitale prentenboeken luisteren en kijken. Zo leren ze wel zeven nieuwe woorden in een half uur! Elke maand komen er nieuwe boeken en spelletjes op de iPad. Dit sturen we centraal aan. We monitoren ook de voortgang van de kinderen.

Uitleg aan ouders

We geven ouders uitleg over het gebruik van de iPad en de app Bereslim. Daarna doen zij mee aan verplichte bijeenkomsten op school. Tijdens de bijeenkomsten geven we ouders uitleg over de boeken en spelletjes op de iPad en ook tips hoe zij hun kinderen nog meer kunnen helpen bij de taalontwikkeling. De bijeenkomsten zorgen ook voor mooie contacten tussen ouders: zij vergroten hun netwerk en inspireren en helpen elkaar.

Samenwerken aan gelijke kansen

Met Samen Digi-TAAL helpen we kleuters en ouders om vaardig te worden in de Nederlandse taal. Een goede taalontwikkeling is de basis voor een kansrijke start in het onderwijs. Met Samen Digi-TAAL werken we sámen met ouders en met leerkrachten aan gelijke kansen voor alle kinderen.

De regionale uitrol van Samen Digi-TAAL is mede mogelijk gemaakt door het Fonds Schiedam Vlaardingen.