Leerkrachten en docenten
Training

Training Formatief toetsen

Veel toetsing in het onderwijs is summatief van aard: leerlingen krijgen een cijfer of een beoordeling. Docenten en leerlingen ervaren toetsdruk en zien weinig rendement van de hoeveelheid toetsen.

In de training Formatief toetsen geven we praktische handvatten aan leerkrachten en docenten om formatief toetsen in te zetten. Hoe kun je toetsen effectief inzetten en leerlingen meer aanzetten tot zelfreflectie? Hoe kun je de motivatie van leerlingen voor het leren verhogen en hoe kun je differentiëren in de les? Hoe krijg je zicht op de voortgang van alle leerlingen? Formatief toetsen vormt één van de schakels in dit proces.

In deze een-daagse training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
  • Wat is formatief toetsen en waarom zou je het gebruiken?
  • Hoe kun je formatief toetsen in je lessen inzetten? Verschillende strategieën komen aan bod aan de hand van praktische voorbeelden.
  • Welke rol neem je als docent aan bij formatief toetsen en hoe pas je dit toe in de lessen? Daarbij wordt een extra aandacht besteed aan het organiseren van feedback, feed-up en feed-forward.

Deze training is op gericht op leerkrachten en docenten en hun handelen in de klas. Het is de bedoeling dat de opgedane kennis en vaardigheden de volgende les direct toepasbaar zijn. Een deel van de dag is er gelegenheid tot uitwerking van voorbeelden in eigen materialen.

Voor wie?
Docenten en leerkrachten

Wanneer en waar?
In overleg, op locatie of bij Stichting Aanzet.

Coördinator

Eva Thier