Bestemd voor
Leerkrachten en directies in het basisonderwijs
Doel
Leerkrachten hebben kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie met allochtone ouders en leerlingen.
Werkwijze
De training bestaat uit vier workshops van elk drie uur. In het theoretische deel is onder meer aandacht voor het leren ontwikkelen van een visie en het leren reflecteren op eigen denkbeelden. In het praktische deel analyseren deelnemers de gemaakte opdrachten en casussen en wisselen praktijksituaties uit met elkaar.
Het videopakket 'Voorbeelden van communiceren met allochtone ouders' vormt de leidraad voor de training. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
- ’een moeilijke brief’ van school (de niet goed Nederlands sprekende ouder ‘snapt er niets van’)
- schoolreisjes en excursies (ouders geven aan problemen te hebben met deelname)
- een lastige leerling (een kind met gedragsproblemen is het onderwerp tussen docent en ouder)
- slaan (een docent heeft een gesprek met een ouder die zijn of haar kind fysiek flink heeft gestraft, nadat het kind op school al straf had gekregen)
Stichting Aanzet biedt maatwerktrajecten voor scholebn, afgestemd op de vraag van de opdrachtgever.