Voorlezen simpel? Met groot effect!

20-09-2021
Aanzet voert de VoorleesExpress uit in Schiedam en Vlaardingen en is op zoek naar nieuwe voorleesvrijwilligers en coördinatoren. De VoorleesExpress is een van de projecten die Aanzet inzet om de onderwijskansen van kinderen te vergroten. Met een goede woordenschat komt een kind sneller mee op school.

Op 442 locaties in Nederland lezen ruim 5000 vrijwilligers van de VoorleesExpress voor bij een gezin thuis. De vrijwilligers brengen voorleesplezier in gezinnen met kinderen die moeite hebben met taal. En het werkt!

Doe je mee?

Als voorleesvrijwilliger lees je twintig weken lang een uurtje per week voor bij een gezin thuis. Je speelt ook taalspelletjes met kinderen. Je praat met ouders over wat zij kunnen doen om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren. En je neemt het gezin mee naar de bibliotheek, waar ouders kennismaken met de collectie kinderboeken en een gratis lidmaatschap voor hun kind kunnen afsluiten.

Als coördinator word je ingezet om vrijwilligers en gezinnen te koppelen en te coachen. Je ondersteunt bij de werving van vrijwilligers en gezinnen of je organiseert (digitale) bijeenkomsten en trainingen.

Training en begeleiding

Als vrijwilliger bij de VoorleesExpress word je goed getraind en begeleid. Naast persoonlijke begeleiding krijg je toegang tot de webapp van de VoorleesExpress. Daar registreer je je bezoeken aan het gezin en doe je kennis op over interactief voorlezen, meertaligheid en het betrekken van de ouders bij het voorlezen.

Doe mee met de VoorleesExpress

Aanzet heeft voor de VoorleesExpress zo’n dertig gezinnen in Schiedam en Vlaardingen die op de wachtlijst staan voor een voorleestraject. Wil jij je als voorleesvrijwilliger een uurtje per week willen inzetten om voorleesplezier te brengen en wil je een kind helpen in zijn taalontwikkeling? Of wil je je als coördinator inzetten voor de VoorleesExpress? Lijkt het je leuk om gezinnen uit een andere cultuur te ontmoeten? En wil je leren hoe je op een leuke manier kunt voorlezen?

Meld je dan aan als voorleesvrijwilliger of als coördinator bij de VoorleesExpress. Dat kan via de website van de VoorleesExpress. Neem voor meer informatie telefonisch contact op met Ans de Haan of Fatima Dakiouri via 010 - 23 22 111.