Voorlezen simpel? Met groot effect!

Voorlezen lijkt zo’n simpele bezigheid, maar door de inzet van de voorlezers van het landelijke project de VoorleesExpress is het effect groot. Op 172 plaatsen in Nederland gaan vrijwilligers van de VoorleesExpress twintig weken lang één keer per week langs bij gezinnen met één of meer kinderen die (een risico op) een taalachterstand hebben. De vrijwilligers lezen voor en/of doen andere taalactiviteiten met kind en ouder. Stichting Aanzet voert de VoorleesExpress uit in Schiedam en Vlaardingen. En het werkt!
Deze week werden de resultaten gepresenteerd van een effectstudie van de Erasmus universiteit in Rotterdam. "Deelname aan de VoorleesExpress heeft een positief effect op het verhaalbegrip van kinderen. Als er bij kinderen ten minste vijftien keer is voorgelezen, heeft dit een positief effect op verhaalbegrip en kaftherkenning én op de intensiteit van voorlezen door ouder en kind." Lees het factsheet van het onderzoek.

VoorleesExpress in Vlaardingen en Schiedam

De VoorleesExpress is een van de projecten die Stichting Aanzet inzet om het risico op een taalachterstand bij jonge kinderen te verkleinen. Vrijwilligers lezen voor en doen taalactiviteiten met ouders en kinderen. Daarnaast praten ze met ouders over wat zij kunnen doen om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren. Ze nemen gezinnen ook mee naar de bibliotheek, waar ouders kennismaken met de collectie kinderboeken en een gratis lidmaatschap voor hun kind kunnen afsluiten.

Gezinnen kunnen zichzelf aanmelden bij de VoorleesExpress of worden aangemeld via het CJG, de logopedist, de pedagogisch medewerker in de peuteropvang of de leerkracht op school.

Doe mee!

Op dit moment heeft de VoorleesExpress een wachtlijst van zo’n dertig gezinnen in Schiedam en Vlaardingen die zijn aangemeld voor de VoorleesExpress! Aanzet is daarom hard op zoek naar vrijwilligers die zich een uurtje per week willen inzetten voor de VoorleesExpress.

Ben jij een uurtje per week beschikbaar en wil je bij een gezin thuis voorlezen aan kinderen met een taalachterstand? Meld je dan aan als vrijwilliger bij de VoorleesExpress Schiedam en/of Vlaardingen van Stichting Aanzet. Dat kan via de website https://voorleesexpress.nl/locatie

Neem voor meer informatie contact op met Stichting Aanzet via telefoonnummer 010 23 22 111.