Week van Lezen en Schrijven: taal maakt je sterker!

04-09-2020
Tijdens de Week van Lezen en Schrijven, van 7 t/m 13 september vragen de gemeente Vlaardingen, Stichting Aanzet, Bibliotheek De Plataan en de Vlaardingse scholen en vrijwilligersorganisaties extra aandacht voor het bestrijden van laaggeletterdheid en het belang van een goede taalontwikkeling van kinderen. Op woensdag 9 september is er een taalinformatiemarkt op de weekmarkt op het Veerplein in Vlaardingen.
In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In Vlaardingen gaat het om 16% van de volwassenen! Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen.  Kinderen met onvoldoende taalontwikkeling hebben minder kans op een succesvolle schoolloopbaan. Volwassenen zijn minder zelfredzaam,  minder sociaal actief en minder gezond dan geletterde mensen.

Taalinformatiemarkt

Op woensdag 9 september presenteren de Vlaardingse organisaties hun taalaanbod op de taalinformatiemarkt op de weekmarkt op het Veerplein. Je kunt er terecht voor informatie over Nederlandse taallessen, de VoorleesExpress, de bibliotheek en over lezen en voorlezen. Wil je als vrijwilliger anderen helpen bij het leren van de Nederlandse taal? Laat je informeren over de vacatures voor vrijwilligerswerk.

Vlaardingse Taalheldenverkiezing

Bibliotheek De Plataan organiseert de Vlaardingse Taalheldenverkiezing. Een deskundige jury beoordeelt de genomineerden in drie categoriën:
  • Taalcursist: een (voormalig) laaggeletterde taalcursist of taalambassadeur;
  • Taalvrijwilliger: een persoon die lees, schrijf –of rekencursisten begeleidt;
  • Bruggenbouwer: een persoon of organisatie die zich inzet om mensen aan elkaar te verbinden in de aanpak van laaggeletterdheid.
De uitreiking van de Taalheldenprijzen vindt plaats op woensdag 9 september om 11:00 uur op de taalinformatiemarkt op het Veerplein.

Nederlandse taalles

Taalpunt B van de bibliotheek en Stichting Aanzet bieden Nederlandse taallessen voor volwassenen waaraan je gratis kunt meedoen. Wil je meer informatie? Stuur ons een e-mail of kom woensdag naar de taalinformatiemarkt.

Voorleesmarathon

Voorlezen stimuleert het taal- en leesplezier van kinderen en vergroot hun woordenschat. Een goede taalontwikkeling vergroot de kansen van kinderen op school. Wethouder Jacky Silos opent op woensdag 9 september de voorleesmarathon. Van 11:00 tot 15:30 uur lezen verschillende Vlaardingers voor. De vrijwilligers van de VoorleesExpress doen ook mee. Ouders kunnen thuis ook meedoen. Tip: maak je kind gratis lid van de bibliotheek en leen leuke en leerzame kinderboeken.

Voorleesplezier

De Boekfiets van Stichting Aanzet rijdt in de komende weken weer uit naar basisscholen en peuteropvang om voorleesplezier te brengen bij kinderen en ouders. Wil je vrijwilliger worden bij de Boekfiets? Of wil je de Boekfiets in jouw regio laten rijden? Lees meer informatie via de website van de Boekfiets en doe mee!

Stichting Aanzet coordineert de VoorleesExpress in Vlaardingen en Schiedam. Voorleesvrijwilligers gaan wekelijks een uurtje op bezoek bij een gezin. Zij lezen voor en doen ook taalspelletjes. Zo helpen zij kinderen bij het leren van de Nederlandse taal en inspireren ouders om zelf vaker voor te lezen en taalspelletjes te spelen.  Wil je meer weten? Wil je een gezin aanmelden voor de VoorleesExpress? Of wil je zelf vrijwilliger worden? Dat kan via de website van de Voorleesexpress (kies Schiedam of Vlaardingen).

Opgroeien in Vlaardingen

OpgroeieninVlaardingen.nl is dé online informatieplek voor ouders met kinderen in Vlaardingen. Opgroeien in Vlaardingen is een samenwerking van de gemeente Vlaardingen en organisaties die betrokken zijn bij de opvoeding en ontwikkeling, onderwijs, kinderopvang, gezondheid en zorg voor kinderen in Vlaardingen.

Op de website vinden ouders van jonge kinderen, informatie en inspirerende video’s om met lezen en voorlezen aan de slag te gaan. Volg ook de Facebookpagina van Opgroeien in Vlaardingen. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven krijg je iedere dag  informatie en tips over lezen, voorlezen en de taalontwikkeling van jonge kinderen.

Taal maakt je sterker!