Vlaardingse Week van Lezen en Schrijven: taal maakt je sterker!

05-11-2021
Tijdens de Vlaardingse Week van Lezen en Schrijven, van 6 tot 13 november vragen de Bibliotheek De Plataan, de gemeente Vlaardingen, Stichting Aanzet en andere Vlaardingse organisaties extra aandacht voor het bestrijden van laaggeletterdheid en het belang van een goede taalontwikkeling van kinderen.

In Nederland hebben 2,5 miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben zij ook moeite met omgaan met bijvoorbeeld een computer of mobiele telefoon. In Vlaardingen gaat het om 16% van de volwassenen! Moeite hebben met lezen en schrijven heeft grote gevolgen.  Kinderen met onvoldoende taalontwikkeling hebben moeite om mee te komen op school.

Taalinformatiemarkt

Op zaterdag 6 november presenteren de Vlaardingse organisaties hun taalaanbod op de taalinformatiemarkt op de weekmarkt op het Veerplein. Medewerkers van Stichting Aanzet, het Taalhuis aBc van de Bibliotheek de Plataan, Vluchtelingenwerk, NL training, het Albeda College en de gemeente Vlaardingen zijn aanwezig om vragen te beantwoorden op het gebied van taal-, computer- en gezondheidsvaardigheden.

We geven informatie over onze Nederlandse taallessen, de VoorleesExpress, de Boekfiets en over lezen en voorlezen. Wil je kinderen helpen bij het leren van de Nederlandse taal? Doe dan mee als voorlezer bij de VoorleesExpress!

Vlaardingse Taalheldenverkiezing

In Vlaardingen, Maassluis en Midden-Delfland vindt ook de prijsuitreiking plaats van de Taalheldenverkiezing 2021. Met deze prijs wordt een taalcursist, een taalvrijwilliger en een bruggenbouwer door de wethouder in het zonnetje gezet. Deze Taalhelden hebben zich op bijzondere wijze, voor zichzelf of voor anderen, ingezet om laaggeletterdheid te verminderen.

Nederlandse taalles

Taalhuis aBc van de bibliotheek en Stichting Aanzet bieden gratis Nederlandse taallessen voor volwassenen. Wil je meer informatie? Stuur ons een e-mail of kom naar de taalinformatiemarkt op het Veerplein.

Voorleesplezier

Voorlezen stimuleert het taal- en leesplezier van kinderen en vergroot hun woordenschat. Een goede taalontwikkeling vergroot de kansen van kinderen op school. Wethouder Jacky Silos opent zaterdag de voorleesmarathon. Van 11:00 tot 15:30 uur lezen verschillende Vlaardingers voor. De vrijwilligers van de VoorleesExpress doen ook mee. Tip: maak je kind gratis lid van de bibliotheek en leen leuke en leerzame kinderboeken.

De Boekfiets van Stichting Aanzet rijdt uit naar de basisscholen en peuteropvang om voorleesplezier te brengen bij kinderen en ouders. Op de taalinformatiemarkt kun je zien hoe de Boekfiets eruit ziet.

Stichting Aanzet coordineert de VoorleesExpress in Vlaardingen en Schiedam. Voorleesvrijwilligers gaan wekelijks een uurtje op bezoek bij een gezin. Zij lezen voor en doen ook taalspelletjes. Zo helpen zij kinderen bij het leren van de Nederlandse taal en inspireren ouders om zelf vaker voor te lezen en taalspelletjes te spelen.  Wil je meer weten? Wil je een gezin aanmelden voor de VoorleesExpress? Of wil je zelf vrijwilliger worden? Dat kan via de website van de Voorleesexpress (kies Schiedam of Vlaardingen).

Opgroeien in Vlaardingen

OpgroeieninVlaardingen.nl is dé online informatieplek voor ouders met kinderen in Vlaardingen. Op deze website vinden ouders van jonge kinderen, informatie en inspirerende video’s om met lezen en voorlezen aan de slag te gaan. Volg ook de Facebookpagina van Opgroeien in Vlaardingen. Tijdens de Week van Lezen en Schrijven krijg je iedere dag  informatie en tips over lezen, voorlezen en de taalontwikkeling van jonge kinderen.

Taal maakt je sterker!